Uzsāku pilnībā pāriet uz Victron Energy aparatūru
Šobrīd uzsāku kempera elektronikas nomaiņu uz Victron Energy aparatūtu.
Šobrīd ir uzstādīti 3 gab. mazie Victron Energy Smart Solar MPPT - atstāšu.
Ņemšu ārā ķīniešu invertoru 12v/220v 2,5 kw un litija akumulatora lādētāju 220v/14,6v 25A.
Likšu iekšā kemperī:
1) Invertoru VictronEnergy MultiPlus-II, 12/3000;
2) Smart Orion 12-12-30;
3) Invertora attālinātās ieslēgšanas panelīti;
4) Smart Shunt 500A;
5) Cerbo GX;
6) Touch 50;
7) GX Tank 140;
Ir saņets un jāuzstāda gāzes balona līmeņa devējs, kurš tiks pieslēgts pie GX Tank 140.
Darba daudz :) Šis ir - aiz apšuvuma sienas pie "ēdamistabas" galda:
Invertoru piestiprināju bagažniekā. Tas ir pareizāk, nekā esošais ķīniešu 2,5kw invertors virtuvē, zem atvilknēm. Gan trokšņa dēļ, gan tādēl, ka esošais ķīniešu, zem atvilknēm virtuvē stipri sila.
Šis VictronEnergy - ir ļoti gudrs!!! Vienā korpusā gan invertors, gan jaudīgs akumulatoru lēdētājs. Un ar ļoti, ļoti daudz gudrām funkcijām!
Jau resnos kabeļus savilku. Bet viss vēl nav pabeigts.
Papildus bāka tīrajam ūdenim
Ūdens līmeņa šai papildus bākai nopirku Aliekspress aptuveni par 22 eur.
Pārtaisīju netīrā ūdens izliešanas sistēmu
1) Iepriekšējais no 1,5" diametra pārgāja uz "tievu, vienas colles cauruli, bet šis ir ar lielāku diametru, 1,5". Šajā, jaunajā, atvēršanās mehanisms veidots kā apaļa sfēra un atvērtā stāvoklī viss caurules diametrs ir pilnībā vaļā, nav nekādu līkumu un aizķeršanās vietu.
2) Iepriekšējais krāns, atvērtā stāvoklī stipri sila un tērēja lielu strāvu, jo krānu vaļā turēja elektromagnēts. Tātad, to nevarēja ilgstoši turēt vaļā. Bet šis, jaunais tērē apmēram 0,2A tikai tajā brīdī, kad verās vaļā. Tad, kad tas ir atvērts (un paliek pieslēgts pie 12v), neko netērē. Bet atslēdzot šo spriegumu, verās ciet. Es pieņemu, ka ciet ver atspere. Tātad, priekšrocība, ka atvērtā stāvoklī netērē un nav problēmas šādā stāvoklī turēt ilgstoši.
Jaunais:
Vecais variants:
Uzliku kemperim vēl papildus 50w saules paneli
Saules paneļus lieku ne tikai kemperim uz jumta, bet arī dzīvojamai mājai
Kempera netīrā ūdens izliešanas sistēmas uzlabojums
Noņēmu uz jumta abas vecās 65w saules baterijas un to vietā uzliku 3 gab. pa 100w
Visas jumta baterijas pieslēdzu pie diviem vienādiem kontrolieriem - VictronEnergy SmartSolar MPPT 100/20. Pie viena grozāmo 150w, pie otra saslēdzu virknē 3 gab. pa 100w
Pārveidoju kempera iekšējo 220v maiņsprieguma tīklu.
Bet nesen izdevās saprast ledusskapja neapmierinošās darbības iemeslu. Kā izrādās, ledusskapis teicami strādā pie 220v maiņsprieguma (pēc ieslēgšanas temperatūra ledusskapī no +25grādiem nolaižas līdz +2 līdz +6 apm. 3-4 stundās). Pa 220 voltiem viņš patērē apmēram 260 w.
Ciešami strādā arī ar gāzi. Temperatūra ledusskapī pēc 220v, ja pārslēdz uz gāzi, paliek nedaudz augstāka (ap +7-+8 grādiem), bet ir apmierinoši. Saldējums saldētavā turpina būt sasalis.
Bet +12 voltu variantā - temperatūra ledusskapī nenovērsami kļūst siltāka un saldētavā viss sāk kust. Patēriņš pa 12 voltiem ir apm. 6-8A. Protams, šāda jauda, kas mazāka par 100w nav salīdzināma ar pieminētajiem 260w, sprieguma 220v gadījumā.
No vairākiem variantiem, kā glābt šo situāciju, izdomāju ledusskapi "apmānīt". Uztaisīju nelielu kastīti ar 3 relejiem, kura kempera "rūpnieciskajā" 220v tīklā uztur 220v vienmēr un ledusskapim nav iespēju "uzminēt", "atšifrēt", kas tas ir par 220v spriegumu. Tātad, pie ārējā 220v maiņsprieguma pieslēguma kempingā, iekšējā kempera tīklā būs šis kempinga maiņspriegums. Bet tiklīdz ārējā pieslēguma rozete no kempera 220v pieslēguma ligzdas tiks izrauta, releji uzreiz iekšējā kempera 220v tīklā padod maiņspriegumu no jaunā 2500/5000w, 12v/220v sinusoidālā invertora (protams, ja viņš ir ieslēgts).
Šāda varianta pozitīvie momenti:
1) Kempera ledusskapi arī braucot var turpināt darbināt no 220v maiņsprieguma (nevis neefektīvajiem +12v). No litija akumulātora tiek ņemta 22A strāva (ja to braucot nelādē saule un kempera ģenerātors). Ja ir saule, tā šo 22A patēriņu kompensē no saules ar 5-20 apmēriem. Un , protams, kompensācija no kempera ģenerātora. Bez papildinājuma no saules un kempera ģenerātora - izmēģināju - litija akumulātors spēj ledusskapi nobarot ar 220v vairāk par diennakti un tas ir pilnīgi pietiekami.
2) Šīs pieejas otrs pozitīvais moments - rūpnīcā uzstādītajās 220v rozetēs spriegums ir vienmēr, gan kempingā pie ārējā 220v pieslēguma, gan arī tad, ja nav ārējā pieslēguma.
3) Mikroviļņu krāsns tiek nobarota no viena, vienota 220v kempera sprieguma tīkla - gan tad, ja ir ārējais 220v, gan tad, kad ārējais 220v nav (tad no 2500w invertora).
!!! Bet bija viena problēma, kuru nācās apiet. Kempera rūpnieciskais vadības bloks, tiklīdz "pamana" 220v maiņspriegumu, tā tūlīt uzsāk akumulātoru uzlādi un, ja neko neizlabo, sākas tāds kā apburtais loks. Man nacās šajā ķēdē ielikt releju, kurš šim vadības blokam "iestāstīja" - kāda tieši ir šis 220v izcelsme - vai no ārienes, vai uzģenerēts no akumulātoriem. Ja no akumulātora, tad nevajag lādēt akumulātoru! :)
Uzstādīju kemperī mikroviļņu krāsni
Pie plaukta pielīmēju ātri un vienkārši - ar divpusēji līmējamo skoču.
Plaukta ventilāciju neuztaisīju, kaut gan to būtu iespējams. Varētu izveidot gaisa izvadu un ledusskapja augšējās ventikācijas lūciņas telpu.
Nomainīju saules bateriju kontrolieri
670 Ah akumulators
Izveidoju kastes stiprinājumus tās abos galos. Tomēr, ņemot vērā, ka aizpildītas akumulātoru kastes svars varētu būt ap 60 kg, domāju, būs jāuztaisa kaut kādu stiprinājuma skavu arī kastei pa vidu, ar ko to pievilkt pie kempera grīdas.
Nopūtu kasti ar alumīnija grunti un pēc tam ar kaut kādu bituma saturošu melno krāsu, kuru, kā man skaidroja, izmantojot automašīnu grīdas apstrādei.
Izmantotais 100A Smart BMS ļauj ar bluetooth pievienoties pie mobīlā telefona un redzēt uzlādes, izlādes procesu un akumulātora stāvokli. Tomēr gribu visu akumulātoru sadalīt divās daļās un gaidu no Ķīnas otru Smart BMS 150A. Tātad, būs paralēli divi BMS : 100A un 150A. Pa tiešo starteri griezt nevarēs, jo BMS šo akumulātoru vienkārši atslēgtu, tomēr, pēc saviem parametriem paši litija akumulātoriņi izturētu pat līdz 1500A (protams, ja vadu resnums to pieļautu). Bet ne priekš tik lielām strāvām un ne priekš startera griešanas šis akumulātors tiek veidots.
Pabeidzu vienas vecās, 65w saules baterijas nomaiņu uz 150w un uztaisīju mehanismu, kurš to automātiski griež pret sauli.
Darbs ilga 4 mēnešus (aptuveni 300 darba stundas). Aptuvenā detaļu cena ap 400 eur.
Beidzot pēc četrām nedēļām sagaidīju no Ķīnas četrus pasūtītos elektromotoriņus.
Celt saules bateriju augšā vienkārši ar pults palīdzību, likās pārāk vienkārši un neinteresanti. Bija vēlme šo procesu automatizēt, lai saules baterija pati, automātiski izvēlas to virzienu, uz kuru pusi celties un cik augstu celties, atkarībā no tā, kurā kempera pusē un cik augstu atrodas saule. Šī iemesla dēļ nopirku vienasu trekera vadības bloku un integrēju to savā, sameistarotajā saules baterijas grozīšanas sistēmas vadības blokā.
Taisīt vadību atbilstoši divasu trekera iespējām, likās pārāk sarežģīti, jo tad būtu jātaisa iespēja bateriju grozīt ne tikai pa vertikāli, bet arī griezt uz riņķi pa horizontāli. Bet priekš šādas iespējas būtu jātaisa vēl sarežģītāks grozīšanas mehanisms, kuram ir jābūt vieglam, drošam un ar iespēju nolaist visu lejā uz jumta braukšanas pozīcijā.
Pat izvēlētais vienasu trekera variants - arī tas sanāk sarežģītāks, salīdzinot ar klasisko variantu, kad saules baterija atrodas stacionāri uz zemes un jau iepriekš ir zināmas visas debess puses. Bet šajā gadījumā, saule var būt gan vienā kempera pusē, gan otrā, un vispār, tā dienas laikā var pāriet no vienas puses uz otru. To visu ir jāmāk "saprast" saules baterijas grozīšanas untomātikai un nekļūdīgi ir jāvar tā pagriezt no viena sāna uz otru un pacelt tieši tik augstu, lai saules stari kristu uz saules bateriju 90 grādu leņķī.
Uztaisītie pacelšanas un nolaišanas varianti - 1) ar infrasarkano pulti, 2) ar slēdziem zem vadītāja sēdekļa. Poga a) "Celies augšā automātiski un griezies pret sauli pēc saviem ieskatiem", un poga b) "Laidies lejā". (Lai paceltu visos gadījumos nosacījums - izslēgts dzinējs). 3) Ieslēdzot dzinēju - piespiedu nolaišanās, 4) Ar rādiokanāla pulti, 5) Ar mobīlo tālruni no jebkuras vietas pasaulē, izmantojot 4 kanāla Sonoff komutātoru, kurš pieslēgts kempera WIFI.
Liekas, būšu uztaisījis unikālu konstrukciju, kurai nav analogu. Būs jāuzsāk ražošana :)
Pielīmēju pie jumta 6 stiprinājuma vietās. Izskatās, ka viss būs labi. Abām lūkām un jumta kondicionierim netraucē, viss strādā :)
Drošība ceļojuma laikā.
Про замки двери на русском языке
Pieliku papildus vēl vienu saules bateriju
Ievedmuitu ne par saules bateriju, ne par uzlādes kontrolieri man nebija jāmaksā.
Šo lokano saules bateriju pie bagāžas kastes pielīmēju ar līmi un maliņas piespiedu ar alumīnija līstītēm (būvmateriālu veikalā nopirktiem durvju slieksnīšiem), kurus piekniedēju ar alumīnija kniedēm.
Vēlos pakomentēt, kā pieslēdzu uzlādes kontrolieri. Kemperī ir divas, neatkarīgas +12v barošanas ķēdes, savā starpā pa tiešo nesasaistītas un, līdz ar to, divas akumulātoru grupas: 1) Fiata startera akumulātors, 2) Divi kempera salona akumulātori. Tas tā ir izveidots ar nolūku, lai "nosēdinot" kempera salona akumulātorus, startera akumulātors paliktu "dzīvs", neskarts. Mums šāda ķibele reiz gadījās, kad vakarā, kaut kāda iemesla dēļ ledusskapis nepārslēdzās uz gāzi, bet pa nakti iztukšoja kempera "būdas" akumulātorus. Toreiz, par laimi un pateicoties šim gudrajam savienojumam, startera akumulātors netika izlādēts. Tas tā - ievadam :) Mūsu kempera abas rūpnīcā uz jumta uzstādītās saules baterijas ir pievienotas ar uzlādes kontrolieri LR1218 (internetā cena 65-75 eur), kuram ir divas, neatkarīgas izejas - startera akumulātoram un kempera salona akumulātoriem. Tātad, tiek uzlādēti neatkarīgi abi akumulātori, tiem paliekot atsevišķi, nesasaistītiem. Kādās proporcijās šis kontrolieris sadala uzlādes strāvu uz šīm abām izejām, to es nezinu.
Bet šo jauno, lokano saules bateriju, kā jau fotogrāfijā redzams, es pieslēdzu ar savu, internetā nopirkto, lēto ķiniešu kontrolieri, kuram ir tikai viena izeja uz akumulātoriem un pieslēdzu pie tās kempera salona akumulātorus.