Papildus akumulatori kemperī
Jautājums:
Vai Jums ir kāda pieredze
ar papildus akumulatoru, vai ir vērts par tādu domāt? Ja jā, kur to turēt
salonā, kā tam pieslēgties ?
Vai varbūt tomēr pietiek ar mašīnas akumulatoru? Braucot, protams jā! Bet ko
darīt tad, kad apstājas kādā stāvlaukumā pa nakti, kur nav iespējams pieslēgties
elektrībai?
Atbilde:
Protams, kemperī ir jābūt papildus akumulatoram.
Mums kemperī:
1) Bez standarta FiatDucato akumulatora (kurš ir zem vadītāja kājām), nepieciešamo elektrību nodrošina zem pasažiera sēdekļa ievietotie divi gēla dziļizlādes Banner akumulatori 95 Ah katrs.
2) Uz kempera jumta ir divas saules baterejas, kuras papildus uzlādē akumulatorus tad, kad ir saule.
3) Šoziem atradu vietu un pievienoju vēl pāris nelielus papildus akumulatorus (2 x 17 Ah).
4) Visas apgaismojuma spuldzītes ir LED.
Kemperī papildus uzstādītie akumulatori nodrošina iespēju ērti iztikt bez ārējā 220v pieslēguma.
Bieži vien ceļojumos kempingu meklējam tikai reizi piecās dienās un šo meklējumu
iemesls parasti ir ūdens izliešana vai ieliešana, tualetes sakārtošana, apstāšanās, lai vizinātos ar velosipēdiem vai motorolleri. Ja 220v pieslēgums nebūtu iekļauts kopīgā kempinga uzturēšanās cenā un būtu ļoti dārgs, mēs pat
varētu no šādas "ekstras" atteikties. Pat matu
fēna problēmu atrisinājām, slēdzot 600W fēnu pie 1000W sprieguma
12-220v pārveidotāja. Tas strādā pieņemami, neskatoties, ka pārveidotāja izejā ir nevis sinusoidāls 220v spriegums, bet taisnstūrveidīgs
(šie pārveidotāji ir lētāki).
Katru vakaru kemperī skatāmies TV, klausāmies
mūziku, strādājam pie diviem portatīvajiem datoriem, kuri arī pieslēgti pie
12-220v sprieguma pārveidotāja, lādējam mobilo telefonu un fotoaparātu
akumulatorus un kemperī deg iekšējais apgaismojums.
"Nosēdinājuši" kempera akumulatorus
esam tikai vienu reizi kempera nepārzināšanas
rezultātā. Pieņemu, ka brīdī, kad ledusskapis darbojās no gāzes, tika uz brīdi
aizgriezts gāzes balons (iespējams, pārslēdzu gāzes padevi no tukšā gāzes
balona uz pilno). Ledusskapja "smadzenes" uztvēra to par kļūdu un sāka mirgot ledusskapja
indikators ar izsaukuma zīmi.
Rezultātā, ledusskapis visu laiku darbojās no +12v un akumulatori pāris stundās
tika iztukšoti. Toreiz nezināju, kas šādā gadījumā jādara, bet vajadzēja rīkoties pavisam vienkārši. Ledusskapja indikators ar izsaukuma zīmi ir nevis vienkārši
indikācijas spuldzīte, bet poga, ko nospiežot, ledusskapis turpina darboties no
gāzes (ja tā ir) un problēma atrisināta!
Protams, elektroapgādes problēmu risināšanai ir arī cita iespēja - nevis uzstādīt daudzus papildus akumulatorus, bet vadāt līdzi autonomu ģeneratoru, kura funkcija būtu akumulatoru uzlāde. Tomēr šāds risinājums ir dārgs, trokšņains un ne tik drošs, kā akumulatoru izmantošana.
Iespējams, pats ekskluzīvākais ģeneratora izmantošanas variants varētu būt speciāli kemperiem paredzētie Telair ENERGY ģeneratori. Tie darbojas no gāzes, benzīna vai dīzeļa. Sver no 60 līdz 90 kg (!), it kā esot klusi, ar distances vadību. Dažu modeļu augstums ir tikai 29,5 cm, kas, iespējams, dod iespēju tos montēt apakšā, zem kempera grīdas. Bet to cena ir milzīga! Maksā no 3000 līdz 5500 eur (!).
Iespējams, ka šīs komentārs nebūs kā atbilde jautājumam, bet kā pieredzes sīkāks publisks izklāsts.
Tātad...ies runa par manā valdījumā esošu kemperi un neliels retrospektīvs atskats par kemperi, kas man bija pirms tam. Pirmkārt - sadalīsim akumulatorus pa t.s. ietekmes sfērām - tas akumulators, kas ir patreizējam Fiatam zem kājām- atbild tikai par dzinēju un lādējas tikai pie darbojošā dzinēja. Tā saucamais "būdas" akumulators lādējas gan no ārējā 220V avota, gan no Fiata ģeneratora, dzinējam darbojoties. (Starp citu- man ledusskapis neslēdzas klāt pie +12V pie izslēgta dzinēja). Kur ir plusi un kur ir mīnusi? Plusi - lai vai kāda ir bijusi iepriekšējās dienas ballīte - dzinēju varēs pielaist, un "būdas" akumulatoru pēc tam uzlādēt. Mīnusi....mīnusu nav! Iepriekšējā kemperī abi akumulatori ( gan dzinēja, gan "būdas") bija savienoti paralēli (caur masas slēdzi) un vienmēr bija iespēja, ka no rīta, pēc intensīvas akku lietošanas dzinēju nevarēs pielaist.
Tagad par akku lādēšanu - ja auto ģenerators ir ....nu maks..110A...tad tas ir spējīgs pilnībā uzlādēt 110 Ah akumulatoru, nevis daudz un dažādus akumulatorus ar lielākām un dažādām kapacitātēm, sakarinātus tam virsū.
Kopsavilkums - dzinēja vajadzībām lietojam auto izgatavotāja ieteikto akumulatora bateriju. "Būdai" lietojam tādas kapacitātes akumulatora bateriju, kuru ir spējīga uzlādēt "būdas" lādēšanas iekārta. Protams, dziļizlādes aķiem ir priekšroka.
Par saules baterijām. Personīgā pieredze rāda, ka neliels saules bateriju ( 200-600W) daudzums tikai palēnina esošā "būdas" akumulatora izlādēšanās laiku. Man tā liekas, ka lai aktīvi notiktu akku uzlāde no saules paneļiem , tiem ir jābūt pa visu kempera jumtu...un tā jau ir cita mēroga investīcija....un vai vajadzīga?