Autonoms kondicionieris
Jautājums:
Gribēju jautāt, vai jums salonā ir autonomais kondicionieris, ja nē, vai pietiek ar to, kas pūš no priekšas? Redzu, ka citi iebūvē jumtā atsevišķu kondicionieri salonam, jādomā ka tas ir nenovērtējami karstās vasaras dienās...
Atbilde:
Jā, mūsu kemperim ir atsevišķs, autonoms salona kondicionieris uz jumta "Viesa Holiday 2". Tas netika uzstādīts Dethleffs rūpnīcā, bet gan pie dīlera Lietuvā. Acīmredzot dīlerim ar rūpnīcu eksistē šāda savstarpējā vienošanās par to, kas tiek uzstādīts rūpnīcā, bet ko uzstāda pie dīlera.
Dienvidu karstajās zemēs, braucot tikai ar kempera kabīnes kondicionieri, vēl daļēji varētu iztikt. Bet tad, kad kemperis stāv ar izslēgtu motoru karstajā saulē - kempingā, dažādu ezeru vai jūras krastā, pie muzejiem, u.t.t., no karstuma salonā nepaglābj ne 3 cm biezās siltumu izolējošās putuplasta sienas, ne ārpuses baltā, atstarojošā virsbūves krāsa. Protams, autonoms salona kondicionieris komfortam kemperī ir obligāts.
Jumta kondicionieri kemperiem mēdz būt divu veidu (arī fūrēm uz kabīnes):
- ) Ir tādi, kuros ir kompresors, cirkulē dzesēšanas šķidrums freons un viss ir nopietni un jaudīgi. Domāju, ka ar tādu salonā gaisu atdzesēt var līdz jebkurai mums vēlamajai temperatūrai. Atšķirībā, piemēram, no vieglās automašīnas kondicioniera, tos darbina nevis automašīnas dzinējs, bet gan elektromotors. Rezultātā tie tērē ļoti lielu jaudu un tādus var darbināt tikai pie dažādiem nosacījumiem:
- Kempingā, ja no ārpuses pieslēgts spriegums 220V;
- Braucot, ja kempera ģenerātors spēj tādu "pavilkt";
- Esmu redzējis Youtube.com, kā daži kemperu ceļotāji vadā līdzi pārnēsājamos, portatīvos ģenerātorus, kurus, nepieciešamības gadījumā, izceļ ārā no kempera bagāžnieka un darbina. Ja ģenerātoram būtu pietiekama jauda, iespējams, varētu darbināt arī jaudīgo kempera salona kondicionieri. Tomēr šāds variants man nešķiet īpaši labs, jo bieži vien kempingos, tomēr ir jāievēro zināms klusums. Un nedomāju, ka mēs drošu prātu varētu aiziet kaut kur tālu un ilgstoši pastaigāties, ja ārpusē ir atstāts šāds dārgs ģenerātors (ar ērtu rokturi).
- Ir izmantojami arī speciāli autonomie ģenerātori, kurus var uzstādīt apakšā zem kempera grīdas (ja augstums atļauj), vai kur citur. Tie darbojas no gāzes, benzīna vai dīzeļa. Piemēram, Telair ģenerātori esot klusi, ar distances vadību, u.t.t., Tāds ģenerātors varētu darbināt šādu jaudīgu kondicionieri ar kompresoru. Bet tie maksā ap 4000 eur (!!!) Cena atkarīga no jaudas un no tā, vai tiek darbināts ar benzīnu, gāzi vai dīzeli. Ļoti dārgs prieks!
2) Ir pieejami arī cita veida jumta kondicionieri, kas darbojas pēc pilnīgi cita principa nekā iepriekš minētie. Tajos nav kompresora un freona. Ir neliels sūknītis, kurš iesūc nelielu ūdens daudzumu no tīrā ūdens bākas un pilina to uz jumta kondicionierī atrodošos radiātoru. Ar ventilatoru uz slapjo radiatoru tiek pūsts gaiss, kā rezultātā ūdens iztvaiko. Iztvaikošanas procesā, virsma, no kuras atraujas ūdens tvaiki, atdziest. Neiedziļināšos tuvāk šajos molekulārfizikas jautājumos, bet šis fizikas likums, tiešām, strādā. To uz savas ādas (tiešajā nozīmē) var pārliecināties katrs, kas vasarā pēc peldes iznāk ārā no ūdens slapjš tādā brīdī, kad ārā pūš stiprs vējš. Kamēr vien esam slapji - ir auksts, jo katra ūdens molekula, kura iztvaiko un aizlido, savai pārejai uz gāzveida agregātstāvokli, sev nepieciešamo enerģiju paņem no mūsu ķermeņa, to attiecīgi atdzesējot :)
Tātad, rezumējums:
a) mēs varam ar šādu kondicionieri salona temperatūru atdzesēt tikai par kādiem 10 grādiem, salīdzinot ar to temperatūru, kas ir ārā un ne vairāk. Bet šie 10 grādi ir pietiekami;
b) elektrības patēriņš šādam "Viesa Holiday 2" ir tikai no 15W līdz 69 W, atkarībā no ātruma, kas ir ieslēgts (kopā ir 25 ventilātora griešanās ātrumi). Bet prasītos 69W spēj elementāri saulainā laikā saražot pāris saules baterejas, kas ir uz jumta.
Tas nozīmē, ka atrodoties kādā jūras krastā, kaut kur tālu prom no civilizācijas, var droši atstāt darbojoties šo jumta kondicionieri, nav jābaidās, ka atgriežoties konstatēsim visus akumulātorus pilnīgi tukšus un to mēs arī daram. :) Tātad, šāds jumta kondicionieris komplektā ar saules baterejām veido pilnīgi autonomu sistēmu.
Mēs salona kondicionieri uz nelieliem apgriezieniem darbinam arī brauciena laikā, bet kad atstājam to uz kādu laiku saulē, viņš mums strādā gandrīz uz "pilnu klapi".
Interesanti, bieži kempingi Spānijā tika ierīkoti koku paēnā, jo vieta ēnā zem kokiem viņiem ir liela vērtība. Bet mēs ar kemperi tieši centāmies meklēt vietu, kurā nav koku, jo komperim zem tiem ir grūti ierūmēties un tas nemaz arī nebija nepieciešams pateicoties salona kondicionierim.
2 komentāri - Autonoms kondicionieris
Daudzos Eiropas valstu kempingos pie reģistrēšanās tiek uzdots konkrēts jautājums - elektrību Jums ar kondicionieri vai bez? Ko tas nozīmē - ja nav plānots darbināt kempera konndicionieri, tad tiek iedots 6A pieslēgums, ja ir paredzēts darbināt kempera kondicionieri, tad tiek iedots 10A pieslēgums. Protams, ka pieslēgumu maksa atšķiras. Bet teikšu godīgi - labāk ir samaksāt tos dažus EUR un naktī gulēt komfortabli, nekā ļaut, lai tevi naktī smacē slapjš palags.
P.P.S.
Par kondicionieriem kemperos vispār - ir dažādi 12V kondicionieri, ir dažādi iepriekš minētie ūdens iztvaikošanas principa agregāti, man liekas, ka tie visi ir mazjaudīgi. Ir 220V kondicionieri, lai tos darbinātu gaitā ir nepieciešami jaudīgi (1200-2000 W) 12/220V invertori ar īsto ( nevis modificēto zāģveida) sinusoidāli. Un šādi invertori sastāda pusi no kondicioniera cenas. Man paveicās - pērkot kemperi, Dometic 1600 kondicionieris un to darbinošais 12/220V 1500W invertors jau bija uzstādīti..........
Mums viens kondicionieris ir kabīnē, nu kā jau normālam auto pienākas.
Otrs kondicionieris ir uz kempera jumta un darbojas no 220V stacionārā režīmā, kā arī no 220V/12V invertora, tātad ir pieejams arī gaitā.