NORVĒĢIJA 2016.G. JŪLIJĀ (2.)
No 2016.gada 17. jūlija līdz 1. augustam bijām ceļojumā uz Norvēģiju. Ar kemperi nobraucām 5280 km, ar motorolleri 250 km, ar prāmi 636 km, bet cik ar motorlaivu, - nav zināms. Pateicoties mazajam atļautajam braukšanas ātrumam Norvēģijā, vidējais visa ceļojuma degvielas patēriņš kemperim bija tikai 10,0 l/100 km.
Izmaksas:
- Deviela kemperim, motolollerim un motorlaivai 736,64 eur,
- Maksas ceļi 58,83 eur (saņēmām mājās ierakstītu vēstuli pēc 3 mēnešiem),
- Visi prāmji un par motorlaivas izmantošanu 700,24 eur,
- Maksas stāvvietas 22,45 eur,
- Ieejas biļetes 32,50 eur,
- Kempingi un zvejošanas mājiņa 414,65.
KOPĀ: 1966,48 eur (the total money spent/общая сумма расходов)
Vidējā dīzeļdegvielas cena 1,278 eur/litrs, vidējais visa ceļojuma kempera degvielas patēriņš 10,0 l/100 km, minimālais vienas dienas degvielas patēriņš (divas dienas pēc kārtas) 9,0 l/100 km, maksimālais vienas dienas nobraukums 757 km (pa Somiju uz māju pusi). Maksimālie vienas dienas nobraukumi pa Norvēģiju, braucot nepārtraukti visu dienu, bija tikai līdz 560 km dienā. Tas izskaidrojams ar mazu atļauto braukšanas ātrumu, gaidīšanu pie prāmjiem un samainīšanās pasākumiem ar pretim braucošajām automašīnām tur, kur brauktuves platums nav pietiekams, lai par to varētu braukt viena otrai pretī divas automašīnas.
Daži rezumējumi par ceļojumu:
1) Tika paņemti līdzi divi gāzes baloni. Gāze netika taupīta. Bieži tika slēgta iekšā salona apsilde, visu laiku bija pieejams siltais ūdens, kuru sildīja gāze, 7 naktis nenakšņojām kempingā, kā rezultātā ledusskapis darbojās no gāzes. Neskatoties uz to, tik un tā visam ceļojumam pietika ar vienu gāzes balonu.
2) Nevienu reizi neizdevās skatīties kempera satelīta TV. Iemesls - Norvēģijā, it sevišķi aiz polārā loka, visu TV satelītu atrašanās vieta ir ļoti tuvu horizontam un tos vienmēr aizsedza koki vai kalni. Bet pieejamo, vietējo norvēģu virszemes bezmaksas digitālo TV programmu skaits ir ļoti neliels un to saturs mums nelikās interesants.
3) Šajā ceļojumā šķērsojām Norvēģiju no pašiem dienvidiem līdz ziemeļiem. Savā ceļā neredzējām nevienu maksas ceļa naudas iekasēšanas būdiņu, kādas ir citās Eiropas valstīs un senāk bija arī Norvēģijā. Pilnīgi viss nomainīts uz automātisko sistēmu, kurā autovadītājs ar ceļa zīmes starpniecību tiek brīdināts, ka ceļš ir maksas un tiek informēts, cik liela ir šī maksa. Nelielā attālumā pēc ceļazīmes ir uzstādītas fotokameras, kuras nofotografē automašīnu no priekšas un aizmugures. Pēc tam, pēc pāris mēnešiem mēs saņemam uz mājām vēstuli ar rēķinu. Viss ir kļuvis daudz vienkāršāk - nav jāapstājas, nav jāmeklē maksāšanas kartes, nav jātērē laiks.
4) Ja Latvijā signalizē ar gaismām pretī braucošā automašīna, tas nozīmē, ka ir sagaidāms krūmos paslēpies ceļu policists. Bet ja ar gaismām signalizē Somijā - tas nozīmē, ka ir jāuzmanās no ziemeļbriežiem, kuri pastaigājas pa ceļu.